Hoe mijn wenskaarten gemaakt worden
Inmiddels ben ik nu al aardig wat jaren bezig als illustrator en heb ik een heuse kaartenlijn bij elkaar geïllustreerd. Hoe worden die kaarten eigenlijk gemaakt? Hoe gaat dat proces hier in mijn keuken (werkkamer ;-)) van idee naar product wat je vast kan houden? Dat zijn vragen waar ik je deze blog graag antwoord op wil geven. Een kijkje in mijn kaarten keuken zeg maar.
Hoe mijn wenskaarten gemaakt worden vertel ik je door antwoord te geven op de volgende vragen:
- 10 kaartontwerpen is niet genoeg?
- Hoe doe ik een marktonderzoek?
- Ook weer een brainstorm?
- Ideeën uitwerken?
- Digitaliseren van de ontwerpen hoe doe je dat?
- Naar de drukker, maar welke drukker?
10 kaartontwerpen is niet genoeg?
Als inleiding op de vraag hoe mijn wenskaarten gemaakt worden is het denk ik leuk om even te vertellen waarom ik uiteindelijk een kaarten lijn ben gaan illustreren. Ik had in het begin van mijn avontuur als illustrator namelijk 3 verschillende kaarten laten drukken. Ik vond het leuke muisjes die ik had getekend en dacht, het inmiddels wel bekende, ‘daar moet ik meer mee’. Later is dat meer geworden tot aan 10 verschillende exemplaren.
Dus met mijn 10 kaarten ben ik ‘de boer’ opgegaan bij verschillende winkels om te vragen of ze mijn kaarten misschien wilden verkopen in hun winkel? (Dit klinkt wel heel makkelijk en dat is het helemaal niet maar daar gaat deze blog niet over ;-)) Ik kwam uiteindelijk uit bij een leuke speelgoed winkel, Speel je wijs in Deventer. De beide eigenaren waren aanwezig en ook aan hun vroeg ik of ze mijn kaarten wilden verkopen in hun winkel. Ze waren laaiend enthousiast alleen vonden ze dat ik een hele kaartenmolen moest gaan ontwerpen.
’10 kaarten heb je niks aan in een kaartenmolen en deze zijn zo leuk! Ga maar tekenen. Als je minimaal een kaartenmolen vol heb zien we je graag terug’. Aldus Judith en Antonio in de winkel tegen mij. Gesterkt en aangemoedigd doe deze twee mooie mensen ben ik mijn kaarten lijn verder gaan ontwikkelen. Daarvoor heb ik natuurlijk eerst onderzoek gedaan. Welke boodschappen wil ik dat mijn kaarten gaan krijgen, met welke kaarten maak je een ander blij en vooral bij welke gelegenheid worden er nog kaarten verstuurd.
Hoe doe ik een marktonderzoek?
Om je te laten lezen hoe mijn wenskaarten gemaakt worden hoort ook dit stukje erbij. Ik vind marktonderzoek namelijk een beetje een vervelend marketing woord. Marketing vind ik sowieso vaak opdringerig en onnodig, aangezien je volgens mij, als je een goed en mooi product hebt je niet heel veel aan marketing hoeft te doen. (Ik heb inmiddels bewezen dat dit waar is hihihi.) Maar het is wel goed om er in ieder geval voor te zorgen dat je niet per ongeluk iemand gaat kopiëren. Nog een goede reden voor mij om marktonderzoek te doen is dat ik er vaak nieuwe ideeën door krijg.
Wanneer je op google wenskaarten intypt vliegen de meest mooie, originele en leuke kaarten je om de oren….Behalve voor tweelingen en opa’s en oma’s in wording. Dat waren dan ook een van de eerste ontwerpen die ik gemaakt heb, deze worden nog steeds heel goed verkocht. Judith en Antonio hebben ook goed geholpen met het aanleveren van ideeën voor kaart ontwerpen trouwens, zo zijn mijn Deventer ontstaan.
Ook weer een brainstorm?
Jazeker ook weer een brainstorm! Als je vaker een blog van mij gelezen hebt dan komt dit je bekend voor. Ben je nieuw? Brainstormen is DE manier om van je creatieve ideeën, meer ideeën te krijgen en deze daarna goed te ordenen tot een uitvoerbaar plan.
Dus ook voor het opzetten van een kaartenlijn heb ik een brainstorm gedaan, over alle verschillende onderwerpen waar ik aandacht aan wilde geven. Gefeliciteerd uiteraard, geboorte, neutrale kaarten. Maar ook vooral kaarten om per post ‘echt’ liefde naar elkaar te kunnen sturen. Doordat er bij Speel je wijs veel aandacht wordt besteed aan seizoenen heb ik ook thema kaarten ontworpen voor bijvoorbeeld op een thema tafel over de herfst, winter, voorjaar en zomer. Misschien gaat er ook ooit nog wel eens sinterklaas en pasen aan toegevoegd worden.
Dus door mijn brainstorm heb ik een mooi plan van aanpak kunnen maken voor mezelf. Ik kwam tot de conclusie dat wanneer ik een kaartenmolen vol wilde hebben ik nog 45 ontwerpen erbij moest hebben…….WAUW zo veel! Inmiddels heb ik er nog veel meer 😉
Ideeën uitwerken?
Dan komt het uitvoeren van je plan, bij mij werkt dat het beste met een echte planning en datums waar ik me aan ‘moet’ houden. Zo gezegd zo gedaan (nee hoor hihihi) maar soms wel. Doordat ik bezig ging met uitwerken kwamen er nog meer nieuwe ontwerpen bij en dit stimuleerde me enorm om door te gaan. Zo heb ik binnen 1 jaar mijn kaarten van 10 ontwerpen uitgebreid naar 45 verschillende ontwerpen. Elk ontwerp heb ik geschetst, getekend, overgetrokken met fineliners en uitgewerkt met aquarel.
Digitaliseren van ontwerpen hoe doe je dat?
Laat ik voorop stellen en eerlijk zijn dat ik dat een aantal jaren helemaal verkeerd heb gedaan…..Inmiddels ben ik een cursus grafisch vormgeven rijker en weet ik hoe het echt moet. Op zich het digitaliseren van je tekening niet zo lastig, of je maak een foto of een scan. Dat is het. Maar dan ben je er nog niet, want ik kreeg jaren lang terug van mijn drukker dat mijn bestanden niet klopten met hun aanlever specificaties. Je kan dan de aanlever specificatie goed doorlezen, maar als je niets begrijpt van de termen of niet weet hoe je bepaalde dingen voor elkaar moet krijgen. Krijg je het natuurlijk nooit goed. Uiteindelijk kwam het toch goed, mijn kaarten zijn altijd mooi gedrukt. Maar nu zijn ze NOG mooier 😉 en heb ik geen ‘gedoe’ meer met de drukker.
Aanleveren in het juiste formaat, met de juiste afloop en in het juiste kleurbestand levert de mooiste resultaten op. Dit maak je in orde in speciale computer progamma’s zoals Affinity Designer of Photo/ Adobe Illustrator of Photo. Het fijne van Affinity (dit is een redelijk nieuw bedrijf) is dat je niet vast zit aan een abonnement zoals bij Adobe inmiddels wel het geval is. Daarbij komt dat Affinity en Abobe nagenoeg dezelfde mogelijkheden hebben qua grafische vormgeving.
Naar de drukker, maar welke drukker?
Toen ik net begon als illustrator was het eigenlijk zoeken naar een naald in een hooiberg om een drukker te vinden die wat kleinere oplagen drukte. Daarbij was ik ook op zoek naar papier dat niet onder deed van origineel aquarel papier zodat mijn illustraties mooi tot hun recht zouden komen. Ik heb geluk gehad dat ik vrij snel bij de kaartendrukkerij uit kwam. Zij hadden het juiste soort papier waar ik naar op zoek was, ze drukken ook kleinere oplagen en het ziet er super mooi uit. Inmiddels kan ik grote oplagen afnemen en laat ik minimaal 500 kaarten (en vaak nog meer) drukken. Dat is dus hoe mijn wenskaarten gemaakt worden van begin tot eind. En nu dat je weet hoe mijn wenskaarten gemaakt worden wil je ze natuurlijk ook graag even bekijken. Hieronder een kleine greep, in mijn winkel vind je ze allemaal.
Deze leuke kaarten en andere producten vind je natuurlijk in mijn webwinkel
Ben jij bezig met het illustreren en ontwikkelen van eigen producten en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Ik heb verschillende vormen van coachen ontwikkelt omdat dit iets is wat ik miste in mijn zoektocht naar onderwerpen als digitaliseren, illustreren, uitgeven etc. Bovendien is het soms gewoon fijn dat iemand even met je mee kijkt met een frisse blik maar die ook verstand heeft van deze onderwerpen. Meer informatie over coaching.
Meer interessante blogs voor je
- Hoe ik van hobbymatig tekenen illustrator werd
- Waarom ik seizoenskaarten heb ontworpen
- Hoe zijn de Dickenskaarten ontstaan en gemaakt?
- Hoe scan je illustraties in?
Volgen wij elkaar al op Facebook, Instagram of Pinterest?