kinderboek uitgeven

Tips voor het zelf uitgeven van je kinderboek

Je eigen kinderboek uitgeven. In mijn ogen of eigenlijk oren, klonk dat heel stoer. Alleen na enig onderzoek op internet kwam ik er al snel achter dat het niks meer inhoud, dan zeggen dat je nieuwe boek te koop is. Daaromheen komt een heleboel kijken. Want je kan natuurlijk op Facebook een berichtje plaatsen dat je boek te koop is, maar dan gebeurt er waarschijnlijk niet zo heel veel.

Tips voor het zelf uitgeven van je kinderboek. Ik heb al eens eerder beschreven hoe het voor mij was om Draakje Draakestijn te maken in de blog, het zelf vormgeven van je kinderboek. Ik heb beschreven wat ik tegen kwam in het proces, onder meer met de drukker. Een grafisch vormgever die ik nodig had en dat het uiteindelijk best veel geld kost. Maar dat het vooral heel erg leuk is om te doen. 

In deze blog geef ik je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe krijg je aandacht voor je boek?
  • Wat houdt je boek in eigen beheer uitgeven in?
  • Boekenfeest of boekpresentatie?
  • Waarom een mailinglijst?
  • Welke verkooppunten?
  • Wat is de gouden regel?

webwinkel draakje draakestijn

Allereerst hoe krijg je aandacht voor je kinderboek?

Wanneer je kinderboek klaar is, is het handig om al een plan klaar te hebben hoe je aandacht wil gaan vragen voor jou unieke en mooie boek. Zeker nu hij (nog) nieuw is heb je alle reden om iedereen die het maar wil horen op de hoogte te brengen van het feit dat jouw boek te koop is.

Maak een mailinglijst;

Boekenfeestje of boekpresentatie;

Maak een aparte Facebookpagina voor je boek;

Gebruik je Instagram al?

Zorg dat je alle boekenwinkels in je stad of dorp en omgeving hebt gecontact;

Familie en vrienden zijn natuurlijk super trots en hebben misschien ook wel buren?

Verenigingen en stichtingen in de buurt die aansluiten bij je boek?

En heb je al een leuke actie verzonnen? Misschien dat je wat gratis weg kan geven bij een aankoop van je boek?

Een pre-order lijst is ook leuk, de eerste die op de lijst komen te staan krijgen een korting van….?

Draakje Draakstijn

Waarom al die aandacht?

Uitgever zijn van je eigen kinderboek wil zeggen dat je alle promotie en verkoop zelf gaat regelen. Het idee is dat je zo veel mogelijk aandacht krijgt voor je boek. Dat is natuurlijk super spannend, want we hebben allemaal (en dan bedoel ik ECHT allemaal) dat ene stemmetje in ons hoofd dat zegt: ‘ Het is niet goed genoeg’ of ‘je bakt er niks van’ . Of wat dat vervelende stemmetje ook tegen je zegt. Dus zorg er eerst voor dat je die een tijdje ‘de mond’ snoert en hiermee bedoel ik. Kijk voor jezelf wanneer je je zeker genoeg voelt om je boek te gaan verkopen. Verkopen heeft trouwens door (‘die vervelende verkopers’ aan de telefoon/deur) een beetje een verkeerde lading gekregen.

Dat merk ik ten minste bij mezelf. Terwijl bijvoorbeeld mijn kinderboeken ECHT een toegevoegde waarde kunnen hebben bij bijvoorbeeld de opvoeding. En in ieder geval bij het lekker gaan slapen. Dus wanneer jij compleet achter je product kan staan, is het juist heel aardig van je dat je dat wilt delen met anderen. En tja we leven nu eenmaal in een wereld waarin betaald moet worden voor dingen dus daar zou eigenlijk niet niemand moeilijk over moeten doen 😉 Het is maar net hoe je naar de dingen kijkt.

Maar jij hebt een heel mooi boek geschreven en gemaakt. Het boek dat iedereen zou moeten hebben toch? Hoe kan je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen je boek leren kennen? Ik heb een paar ervaringen voor je, de een werkt beter dan de ander. Het zal voor iedereen anders werken, maar er zitten vast ideetjes voor je tussen.

Boekenfeestje of boekpresentatie?

Gehaakte knuffel Nub

Ik heb mijn boek ‘officieel’ uitgegeven met een boekenfeestje. In de uitgeverswereld heet dat een boekpresentatie, maar ik wilde origineel zijn. Voor een super leuk kinderboek, vind ik nog steeds boekenfeestje een betere benaming ;-). En bij feestjes horen uitnodigingen, taart, lekkers en slingers dus daar had ik allemaal voor gezorgd. Ik had ook nog een leuke promotie actie verzonnen. Zo kregen de eerste kopers van mijn boek een goodiebag met een gratis handgehaakte knuffel van Draakje Draakestijn, die ze kregen op mijn boekenfeestje.

Maak een mailinglijst

Ik had nog een e-mail lijst van mensen die geïnteresseerd waren in deel 1. Deze heb ik ook gebruikt om uitnodigingen te sturen voor mijn feestje. Ik heb een evenement aangemaakt op Facebook. In mijn ditjes&datjes heb ik het feestje beschreven, ik had de lokale krant benadert en zelfs geprobeerd om een BN-er uit te nodigen (helaas kon hij niet ;-)) ……Kortom als uitgever van je eigen kinderboek had ik volgens mij alles gedaan wat ik kon. Van alle uitnodigingen kreeg ik 37 afmeldingen (ook van mensen die ik niet eens had uitgenodigd) En van het meerendeel heb ik nooit iets gehoord.

Uiteindelijk waren er 9 personen op mijn feestje…….Teleurstellend? Ja, maar ook nee, er waren wel 9 mensen die WEL de interesse en bovendien de moeite hadden genomen om te komen. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat je vooral je kleine successen enorm moet vieren. Uiteindelijk was het heel gezellig. Ik heb 8 boekjes verkocht en dat was een begin toch? Daarna ben ik nog samen met familie uit eten gegaan om te vieren dat mijn boek nu echt bestond en dat alles gelukt was.

Jij bent de uitgever van je eigen kinderboek dus, geef nooit op!

Eerlijk is eerlijk op zo’n moment zakt je de moed in de schoenen. Leuk hoor je eigen kinderboek uitgeven. Heb je zoveel werk gehad en vooral hoop gekregen op een druk bezocht feestje. Helaas voelt het dan wel even als een domper en bovendien ook als falen.

Maar als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren dat ik bezig ben met mijn An Illustration is dat je NOOIT op moet geven. Misschien lag het aan het tijdstip, het weer, of de promotie. Ik zal het nooit weten, wat ik wel weet is dat ik inmiddels 40 boekjes heb verkocht en dat alleen op doorzettingsvermogen. Dus op naar het volgende om te proberen.

Verkooppunten

Je eigen kinderboek uitgeven betekend ook dat hij op veel verschillende plekken te koop moet zijn. Ik heb er voor gezorgd dat hij online te bestellen is. Mijn boek heeft in winkels gelegen in Deventer, dit is wel spannend want vaak gaat dit op vertrouwen. Dus winkels gaan niet alvast je boek kopen en dan kijken ze wel of ze hem door kunnen verkopen. Dus je spreekt af dat ze een stapeltje boeken in de winkel krijgen en wanneer er wat verkocht wordt deel je de kosten. In consignatie heet dat, zorg ervoor dat je een contract/overeenkomst hebt die jullie beide ondertekenen om misverstanden te voorkomen. En dat al jullie afspraken over prijs en verantwoordelijkheid er in beschreven staat.

Ik heb samen met een wolwinkel (Dol op wol) een Meet & Greet georganiseerd (de figuurtjes uit het boek heb ik gehaakt en patronen erbij geschreven.) Deze is uiteindelijk niet door gegaan wegens te weinig aanmeldingen. Weer terug naar de vorige tip, geef nooit op.

Denk groot als uitgever van je eigen kinderboek

Ik heb in de krant gestaan met mijn Draak, ik heb op een podium voorgelezen uit mijn Draak (wat ik overigens doodeng vond en nooit meer ga doen hahaha. Dat heb ik dan maar wel weer geleerd, ook ik heb mijn grenzen), ik heb het samen kleurboek ontworpen en gemaakt, ik heb op markten gestaan met mijn Draak, ik heb een speciale Draakje workshop ontwikkeld voor de Bibliotheek, ik heb de knuffels leren haken en er patronen voor geschreven.

De gouden regel

Wat ik maar wil zeggen is dat als er een gouden regel was om ervoor te zorgen dat je boek gegarandeerd gekocht zou worden, dan was iedereen al succesvol schrijver. Eén ding waar boekscout in het begin van mijn ‘boekencarrière’ gelijk in had. Als je geen bekende Nederlander bent kun je ervan uitgaan dat je boek nooit een landelijk succes word. Maar misschien moet dat je doel ook niet zijn?!

Helaas waar, maar in mijn ogen absoluut geen reden om niet dat te doen wat je leuk vindt. Ik heb al zoveel plezier beleefd aan mijn Draak. Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Dus laat je niet ontmoedigen, wees creatief bij het bedenken van je marketingplan. Probeer vooral uit en geef nooit op!

Zijn er dan helemaal geen succesverhalen?

Zeker wel, zoals gezegd heb ik inmiddels 40 boeken verkocht en mijn samen kleurboek ook een paar keer! En het allermooiste wat er gebeurt is, is dat er een kindje van een jaar 0f 7 bij mij een workshop natekenen had gevolgd voor zijn verjaardag. Hierbij neem ik mijn draak knuffel altijd mee om na te tekenen. Hij was zo verliefd op mijn draak, dat toen ik een jaar later op een markt stond met onder meer mijn draakknuffel  hij van zijn eigen geld (€17,50) mijn gehaakte draak knuffel heeft gekocht! (ik wilde hem wel weggeven, maar daar was moeder het niet mee eens, iets met opvoeden enzo hahaha)

En wat denk je? Nog weer een half jaar laten krijg ik een nieuwe bestelling binnen in mijn webwinkel voor de haakpatronen van Draakje etc. Van dezelfde familie, want het draakje begon te slijten en ze wilde graag zelf een nieuwe maken. Dit soort ervaringen zijn onbetaalbaar en als ik draakje niet had geschreven laat staan had gepromoot op bijvoorbeeld kinderfeestjes had ik dit nooit meegemaakt. Dus ik heb er nooit spijt van gehad mijn eigen kinderboek uit te geven. Het is een avontuur die ik iedereen kan aanraden.

Tips voor het zelf uitgeven van je kinderboek op een rij:

  • Zorg dat je boek Online te bestellen is;
  • Zorg dat je boek in winkels zichtbaar is;
  • Werk samen, alle hulp die je kunt krijgen is welkom;
  • Zorg voor zoveel mogelijk publiciteit, krant, internet, feestjes, markten, bibliotheek, blog’s, nieuwsbrieven;
  • Zorg dat je een bekende Nederlander bent of kent 😉
  • Maar vooral blijf proberen, geef het niet op en heb plezier in dat wat je doet!

Wil jij nog meer tips voor het zelf uitgeven van je kinderboek? Dan zijn dit ook nog interessante blog voor jou om te lezen:

Heb je een vraag voor mij of wil je weten of ik als illustrator iets voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Meer informatie over coaching van mij vind je hier.

Volgen wij elkaar al op Instagram, Pinterest of Facebook?

Nieuwsgierig geworden naar de Draakje Draakestijn boeken? Deel 1  en deel 2

Tips voor het zelf uitgeven van je kinderboek

Wil jij op de hoogte blijven van ontwikkelingen en de nieuwste blogs? Schrijf je dan in voor mijn ditjes&datjes, deze stuur ik ongeveer 4 keer per jaar. Een gezellig kletsverhaaltje over mijn bezigheden, tips en trucs, nieuwe producten en mijn nieuwste blogs.

 

Share This:

5 reacties

  • J. van Ammers

    Beste Anke,
    Met veel plezier en interesse heb ik een aantal blogs van je gelezen. Ik heb zelf een paar verhaaltjes geschreven (met illustraties) die ik graag zou willen uitgeven als kinderboeken. Nu vond ik ook de volgende site: https://home.bravenewbooks.nl dat sprak mij wel aan/leek mij wel interessant. Ik vroeg mij af of jij hier bekend mee bent?
    Met vriendelijke groet, J van Ammers

    • Anke Bits

      Ik heb met beide geen ervaring. Je kan natuurlijk je boek zelf laten drukken en uitgeven. Ik heb mijn Draakje boek laten drukken bij de Boekengilde, deze kan ik je zeker aanraden 🙂
      Succes en veel plezier met het maken en ontwikkelen van je verhalen boek!

      Hartelijke groetjes,
      Anke

  • Yvonne

    Hallo Anke,
    Bedankt voor alle info die ik op je blogs gevonden heb over het uitgeven van je kinderboek.
    Als zovelen ben ik ook bezig met een prentenboek. Het moet er nu eindelijk maar eens van komen om het uit te geven.
    Je humor en je positieve benadering in je vlot geschreven teksten zijn een enorme inspiratiebron!
    Succes met alles!

    • Anke Bits

      Hoi Yvonne,

      Dankjewel voor je leuke en vooral aanmoedigende reactie :-).
      Veel succes en vooral plezier met het ontwikkelen van je prentenboek. Mocht je daar nog vragen over hebben mag je me altijd mailen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0