Dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen
De wereld van teken- en schilder materialen is groot, héél groot. In het begin dat ik begon met illustreren liet ik me nog wel eens verleiden om een heleboel dingen te kopen die ik vervolgens nooit heb gebruikt. Zonde, maar ook een leerzame les waarvan ik graag een aantal dingen met je wil delen.
Voordat ik ga vertellen welke dingen ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen begin ik even met dit. Sommige winkels doen je geloven dat wanneer je een bepaald soort potlood koopt het tekenen als vanzelf gaat. Of dat het gebruik van dure materialen je tekenvaardigheden verbeterd. Laat ik daar alvast antwoord op geven. Duurder is zeker niet altijd beter en als je goed kan tekenen met minder fijne materialen zal het met betere materialen alleen maar mooier worden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit soort dingen heel persoonlijk zijn.
Zo gebruik ik eigenlijk nooit hele dure penselen omdat ik van mezelf weet dat ik er niet heel netjes mee omga ;-). Ik heb wel eens dure penselen gekocht en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat deze niet per se fijner zijn om mee te werken. Sterker nog, bij de Action hebben ze soms ook hele fijne penselen ;-). In deze blog, dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen geef ik je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe krijg je een super scherpe punt aan je (pastel) potloden en waarom zou je dat moeten willen?
- Waarom ik altijd een kneedgum gebruik en van welk merk?
- Wat zijn de verschillen in goedkope en dure kleurpotloden en welke gebruik ik?
- Welk soort papier gebruik je en voor welk materiaal?
Bonustip
Allereerst wil ik even benoemen dat de basis het belangrijkste is en dat is dat je tekenvaardigheden ontwikkeld zijn. Of je dat doet met dure of goedkope potloden maakt geen verschil. Als je goed kan tekenen kan je goed tekenen, punt. Dat gaat om vaardigheden en talent. Als je dat goed hebt ontwikkeld kan je met een bic balpen een mooie tekening maken. (Wil jij beter worden in tekenen volg dan de workshop bloemen tekenen via het e-boek wat ik geschreven heb. Hierin gaat we samen stap voor stap bloemen tekenen in grijs potlood en kleur. Hoe je dat doet, waar je schaduwen kleurt en voor hoe komt aan bod in de workshop.)
Hiermee wil ik zeggen dat ik wel eens het gevoel heb gehad dat als ik maar genoeg dure materialen kocht ik als vanzelf een mooie tekening zou kunnen maken. Dit is dus niet het geval, goed tekenen leer je door het heel veel te doen. Veel fouten te maken om hier vervolgens van te leren en daarin weer verder te groeien. Dit heeft tijd en geduld nodig en is eigenlijk nooit klaar. Als ik kijk naar mijn illustraties van nu en vorig jaar, zit daar nog steeds groei in.
Bijvoorbeeld
Je kan het vergelijken met auto rijden, als je je rijbewijs hebt gehaald, ben je bevoegd om de weg op te gaan. Dat wil niet zeggen dat als je dan in een dure auto rijdt je beter zal rijden als wanneer je in een goedkopere auto rijdt. In beide gevallen zal je eerst heel veel kilometers moeten maken wil je kunnen zeggen dat je goed kan auto rijden. En sommige leren het nooit hihihi, maar dat is een heel ander verhaal.
Neemt niet weg dat mijn leerproces misschien wel iets sneller was gegaan als ik de dingen die ik hier ga beschrijven eerder had geweten. Vandaar deze blog, dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen.
Hoe krijg je een super scherpe punt aan je (pastel) potloden?
Een van de belangrijkste dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen, is hoe je een scherpe punt aan je potlood krijgt. Dit doe je allereerst door een goed scherpe puntenslijper te gebruiken (voor pastelpotloden heb je van die dubbele puntenslijpers waarin ook een groter gat zit. Oh zijn die daarvoor!? Ja en deze kan je bijvoorbeeld ook gebruiken voor krijtjes 😉 ) Je merkt het snel genoeg als het mesje van je puntenslijper wat bot wordt. Dan gaat het slijpen echt minder fijn en krijg je er ook niet zo’n scherpe punt meer aan. Of de punten van je potloden breken snel af tijdens het slijpen.
Bovendien moet je heel vaak, maar dan bedoel ik ook echt heel vaak, je punt slijpen. En voor het echte precieze werk en het super scherpe puntje gebruik je een schuurplankje. Hiermee kan je je gewone potloden een extra scherp puntje geven en voor pastelpotloden is hij juist bedoelt om het laatste stukje van je punt te scherpen.
Pastel potloden zijn namelijk gewoon krijtjes met een omhulsel eromheen zoals gewone potloden hebben en krijt is niet heel sterk van zichzelf. Het breekt snel en daardoor is het niet mogelijk om met een gewone puntenslijper een goede punt te krijgen. Ik gebruik hiervoor altijd het grote gat van de punten slijper om een begin te maken en het laatste stuk doe ik op het schuurplankje. Het is een geduldig werkje maar het is zeker aan te raden voor het uiteindelijke resultaat van je tekening. Op deze manier kan je namelijk met pastel ook heel nauwkeurig kleuren.
Waarom zou je dat moeten willen?
In mijn blog kleuren als een pro heb ik uitgelegd hoe het kleuren technisch gezien werkt. Even in het kort, je vult als het ware de structuur van je papier. Dit doe je door in verschillende lagen te werken en een scherpe punt aan je potlood doet dan wonderen. Maar ook om bijvoorbeeld structuur aan te brengen in je tekening zoals haren is het belangrijk om zo’n scherp mogelijke punt aan je potlood te hebben.
Waarom ik altijd een kneedgum gebruik en van welk merk?
Nog een van de dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen, kneedgum. Voor als je nog nooit hebt gehoord van een kneedgum, zal ik het even kort uitleggen. De naam zegt het al, het is een kneedbare gum, die je in alle vormen kan kneden die je wilt. Er zijn kneed gummen die hun naam geen eer aan doen, deze zijn stug en gummen heel slecht. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de kneed gummen van Faber Castell heel fijn zijn.
Waarom jij ook een kneedgum zou moeten gebruiken?
De voordelen van kneedgum op een rij:
- Je kan er grote oppervlaktes mee gummen, maar ook heel precies mee werken omdat je er kleine puntjes aan kan maken.
- Wanneer je niet te hard op je potloden drukt (maar dit geldt voor elke gum) gummen ze heel goed alles weg.
- Er komt geen rommel vanaf zoals bij een harde gum. Je hebt geen rommel en hoeft ook niet over je tekening te vegen met je hand. Trouwens hiervoor heb ik een extra tip. De enkele keren dat ik een harde gum gebruik veeg ik het gumsel weg met veren die ik gevonden heb van vogels. Ik heb vier veren bij elkaar gebonden en hiermee kan je heel makkelijk de gum weg vegen zonder je papier vet te maken met je handen. Bijkomend voordeel is dat je je tekening niet uitveegt.
- Kneedgum kan je ook heel goed gebruiken op een krijtbord.
- Met kneedgum kan je ook doezelen. Dit is het egaal maken van je getekende of gekleurde oppervlak en wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld lijnen te vervagen. Mooie kleur overgangen maken in je tekening lukt heel goed met een kneedgum. Dit kan je doen bij houtskool, (kleur) potloden, pastel (potloden) en krijt.
Wat zijn de verschillen in goedkope en dure kleurpotloden?
Kleurpotloden zijn er in alle soorten, maten en merken. Het simpele antwoord op de vraag wat zijn de verschillen in goedkope en dure potloden? De dure hebben meer kleurpigment en klei dan de goedkopere. De duurdere potloden zijn over het algemeen iets zachter waardoor je er beter mee kan kleuren. Dat wil niet zeggen dat de goedkopere kleurpotloden slecht zijn. Er zijn echt hele slechte potloden, je bent die vast wel eens tegengekomen. Je probeert iets te kleuren maar hoe hard of zacht je ook drukt er gebeurt eigenlijk vrij weinig. In dat geval zit er niet of nauwelijks pigment in en zijn ze voor het gemak de klei (daar wordt de hardheid mee gemaakt van een potlood, vind je het trouwens leuk om meer te weten over het potloden zelf die informatie vind je hier) zelfs vergeten toe te voegen. Die potloden kan je eigenlijk gelijk weg doen.
Je kan dus zeggen hoe duurder een potlood hoe beter hij is? Ook dit is niet helemaal waar, want ook met goedkopere potloden kan je heel goed in lagen werken en dus een mooie intense kleur krijgen. Alleen ben je met dit potlood langer mee bezig om hetzelfde effect te krijgen als bij duurdere potloden. Het beste antwoord op de vraag is dus denk ik, met een duurder potlood ben je sneller.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat elk merk zijn eigen kleuren mengt, daar zal dus zeker een heleboel verschil in zitten tussen de verschillende merken. Het gaat er dan om of je zoals ik professioneel tekent en kleurt of voor de hobby. Wat je dus uiteindelijk wil bereiken met je tekeningen. De potloden die ik het fijnste vindt (ik heb niet alle merken uitgeprobeerd hoor) zijn van Faber Castell.
Welke zou jij moeten gebruiken?
Zoals gezegd hangt dit af van op wat voor een manier je bezig bent met tekenen en kleuren. Is het gewoon voor de hobby en ben je een geduldig persoon dan zijn bijvoorbeeld de Bic kleurpotloden prima. Deze geven uiteindelijk ook een mooi resultaat alleen ben je er iets langer mee bezig. Ik gebruikte ze ook tijdens mijn workshops en dat werkte prima. Maar wil je echt uitblinken met je tekeningen en wil je sneller resultaat, dan zijn de duurdere potloden zeker aan te raden.
Welk soort papier gebruik je en voor welk materiaal?
Mijn motto in het leven is over het algemeen, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Dus wil jij gewoon weer eens een keer een tekening maken volstaat printpapier prima. Maar ik kan in het kort wel het een en ander uit leggen over een paar verschillen in papiersoorten.Een van de dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen is uitleg over dit.
Grammen
Het aantal grammen dat papier weegt, zegt iets over de dikte van het papier. Kort gezegd hoe zwaarder het papier hoe zwaarder je het materiaal waarmee je erop wil werken kan gebruiken. Hiermee bedoel ik dat papier dat geschikt voor bijvoorbeeld verf, veel dikker is dat voor potlood. Ik zou zeggen dat wanneer je een tekening wil maken met (pastel) potlood het een goeie is om uit te gaan van minimaal 120 grams papier. Wil je ook nog met stift of pen erop werken zou ik een wat zwaardere papiersoort nemen, bijvoorbeeld 135 gram. Ik werk zelf wel eens met aquarel op papier van 190 gram en als je het niet te nat maakt kan dit prima zonder dat het papier gaat bobbelen. Je kan er ook voor kiezen om papier te gebruiken voor mixed media, deze zijn over het algemeen geschikt voor alle materialen.
Structuur
Dan kan je nog kiezen voor structuur of juist niet. De vuistregel is hoe meer structuur hoe grover je materiaal werkt, en andersom natuurlijk ook. Hoe minder structuur er in je papier zit hoe fijner en gedetailleerder je kan werken. Voor pastel is het aan te raden een wat grover papier te nemen dan voor gewone kleurpotloden. Dit omdat je pastel dan beter in lagen kan verwerken. Los van dit alles is het allerbelangrijkste wat jij mooi en fijn vindt. ‘Regels’ zijn er om verbroken te worden. Mijn advies in deze is vooral uitproberen wat jij fijn en mooi vindt. Wat andere daarvan denken moet je lekker links (of rechts wat jij wilt 😉 ) laten liggen.
Kleur
In alle verschillende soorten en merken papier, heb je ook nog keuze in de kleur. Sommige papiersoorten zijn grijs/wit, andere weer blauw/wit en weer andere zijn wat meer geel/wit. Je hebt natuurlijk ook echt gekleurd papier. Wat je ook kiest, kies dat wat jij mooi vind, weet wel dat de kleur van de ondergrond van tekening, de kleuren in de tekening zelf ook beïnvloeden. Dus kies je voor een wat blauw/wit papier dan zal je uiteindelijke tekening een wat koelere uitstraling krijgen (stukje kleurenleer, blauw is een ‘koude’ kleur en geel een ‘warme’ kleur) en andersom werkt het net zo. Dus wil jij een winterlandschap gaan tekenen, dan zou ik kiezen voor een al wat koelere kleur papier. Maar wil jij zonnebloemen gaan tekenen dan zou ik kiezen voor een wat warmere kleur wit.
Formaat
Klein, groot, groter, grootst……Het formaat van het papier is geheel afhankelijk van (verassing) wat jij wilt. Wil je een heel grote gedetailleerde tekening gaan maken is het niet handig om op een klein formaat te gaan werken. Maar wil jij een klein onderwerp tekenen, is het wederom niet handig om dit op A3 (groot) formaat te gaan doen. Meer informatie over alle verschillende formaten die er zijn vind je hier.
Dit zijn de dingen die ik liever eerder had geweten over tekenmaterialen, ik hoop dat je er wat aan hebt. Heb je vragen aan mij dan hoor ik dat graag via hier of laat een reactie achter onder dit bericht. Misschien heb je nog fijne aanvullende tips?
Andere blogs die je wellicht interessant vindt om te lezen:
Hoe teken je stap voor stap een zonnebloem?
5 boekentips om beter te leren tekenen
Hoe teken je een tulp en werk je hem uit met aquarel?
Ben je benieuwd waar ik op dit moment mee bezig ben? Ik ben te volgen via Facebook en Instagram
Wil jij op de hoogte blijven van ontwikkelingen en de nieuwste blogs? Schrijf je dan in voor mijn ditjes&datjes, deze stuur ik ongeveer 4 keer per jaar. Een gezellig kletsverhaaltje over mijn bezigheden, tips en trucs, nieuwe producten en mijn nieuwste blogs.